Trots op
Als je één van de leerkrachten van De Ark zou vragen waar hij/zij trots op is, dan komen er vanzelf een aantal punten naar voren waardoor hij/zij gaat stralen. Hieraan kun je zien dat de leerkrachten van De Ark trots zijn op het werk dat ze vol passie doen en op hetgeen ze samen bereiken met de kinderen, ouders en collega’s. Een aantal punten hiervan lees je hieronder.
Wanneer je op De Ark binnenloopt dan voel je gelijk de sfeer van onze school. Er is natuurlijk veel aandacht voor het leren maar er is ook veel aandacht voor het welbevinden van onze leerlingen. Als kinderen goed in hun vel zitten, komen zij tot leren en kunnen ze op alle gebieden groeien. Er heerst een open sfeer waarin ‘het samen doen’ centraal staat voor zowel de leerlingen, de ouders als de leerkrachten.
De betrokkenheid en samenwerking tussen de leerling, ouders en school is erg belangrijk. Dit komt het welbevinden en de cognitieve ontwikkeling van de kinderen ten goede.
Begin van het schooljaar bespreekt de leerkracht met elke ouder en kind hoe we het aankomende schooljaar gaan communiceren met elkaar over de voortgang en het welbevinden van hun zoon of dochter. Hierdoor kunnen we zowel aan de wensen van de ouders als de school voldoen. Natuurlijk is er altijd mogelijkheid voor een gesprek tussendoor, mocht dit nodig zijn.
Ouders spelen ook een belangrijke rol bij veel activiteiten op school. Bijvoorbeeld in de rol als OR-lid, als klassenouder of als hulpouder. Hierdoor zijn ouders nauw betrokken en weten ze waar wij als school mee bezig zijn. Verder hebben wij een Klankbordgroep waarin ouders in gesprek gaan met de directie over verschillende onderwerpen om op de hoogte te blijven van wat er bij ons op school belangrijk is.
In de klas proberen wij de kinderen zoveel mogelijk uit te dagen. Voor sommige kinderen is dit niet voldoende. Voor deze kinderen kan dan de Plusklas geschikt zijn. Deze klas van 10 á 12 kinderen komt regelmatig bij elkaar om in overleg te gaan en dingen te gaan onderzoeken met gelijkgestemden.
Op De Ark wordt in alle groepen Engels gegeven. Dit gebeurt bij de lagere groepen vooral aan de hand van liedjes, spelletjes en verhalen. In de hogere groepen leren de kinderen de taal aan de hand van songteksten van populaire liedjes. De lessen voor de groepen 3 t/m 8 worden gegeven door een vakleerkracht Engels.
De overgang van groep 1-2 naar groep 3 en de overgang van groep 8 naar de middelbare school zijn bijzondere momenten. Bij ons op school worden deze momenten extra benadrukt door het voorbereiden en opvoeren van een musical. Op deze manier zijn de kinderen samen op creatieve manier bezig.
In alle groepen worden computers ingezet. Wij vinden het zeer nuttig en noodzakelijk dat de kinderen ook met deze leermiddelen in aanraking komen. Dit gebeurt in de eigen groep, maar wij hebben ook een prachtig Ontdeklab. Hier kunnen de kinderen aan de slag met computers en robots om bijvoorbeeld te oefenen met programmeren of digitale middelen en creativiteit te combineren. Er is een opbouw door de jaren heen in moeilijkheid en in mogelijkheden met de materialen die we hebben.
Om goed op de hoogte te blijven wat er leeft onder de kinderen en hen daar een stem in te geven, hebben wij een leerlingenraad. Eén vertegenwoordiger uit elke groep 5 t/m 8 behartigt de belangen van de leerlingen van De Ark. De leerlingen worden op democratische wijze gekozen door hun medeleerlingen. De leerlingenraad vergadert regelmatig over onderwerpen die belangrijk zijn voor de kinderen, maar ook het schoolbeleid wordt met de leerlingenraad gedeeld en besproken.
Kinderen leren niet alleen van de leerkracht maar zeker ook van en met elkaar. Daarom werken we binnen de groep maar ook groepsdoorbrekend met maatjes. In de groep kunnen de maatjes elkaar helpen bij moeilijke dingen maar ook samenwerken bij verschillende opdrachten.
Met het maatje buiten de groep worden er regelmatig activiteiten georganiseerd waardoor de kinderen van verschillende groepen elkaar leren kennen. Hierdoor leren ze ook zorg te dragen voor elkaar.
Om dingen te kunnen leren, moet je als kind eerst weten hoe je het leren moet aanpakken. Vragen als: Hoe begin je met een taak? Hoe en aan wie kun je hulp vragen? Wat doe je als je er niet uitkomt? Hoe plan je je werk? zijn hierbij belangrijk. Dit wordt dan ook vanaf groep 1 met de kinderen geoefend en besproken. Hierdoor kunnen de kinderen onder andere al snel zelfstandig werken, waardoor de leerkracht meer ruimte heeft om met kleinere groepjes kinderen aan de slag te gaan. Eigenaarschap en verantwoordelijkheid van de leerlingen speelt hierbij een grote rol.