Expertise
Hieronder lees je over de expertise die De Ark in huis heeft.
In de Plusklas zitten kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben ten opzichte van hun leeftijdsgenoten. Om te voorkomen dat hun ontwikkeling wordt belemmerd krijgen ze allereerst extra uitdaging in de eigen groep en hoeven ze veelal ook niet alles te maken van de reguliere stof. Mocht dit niet voldoende blijken te zijn dan is er de Plusklas . De Plusklas biedt een ochtend in de twee weken extra verrijking en uitdaging.
Ze zitten dan met gelijkgestemden en werken aan de ontwikkeling van hun vaardigheden. Elkaar ontmoeten, van elkaar leren en samenwerken zijn hierbij belangrijke aandachtspunten.
Daarnaast leren ze om de uitdaging aan te gaan als iets moeilijk is. Dit zijn ze vaak niet gewend, omdat ze veel zaken makkelijk oppakken.
Ze leren werken op een hoger denkniveau, maar ook denken op een hoger denkniveau. Zo filosoferen, debatteren en discussiëren we elke week rondom een stelling. Ze worden hierbij geprikkeld om niet meteen genoegen te nemen met het eerste wat in ze opkomt. (het trainen van de hersenen).
Daarnaast leren ze planmatig opdrachten uit te voeren en presentaties te maken, hetzij alleen, hetzij samen. Beide werkvormen zijn belangrijk.
Er wordt van de kinderen een goede inzet verwacht in de aanpak van de opdrachten. Ook wordt geleerd dat hulp vragen absoluut kan en moet. Ook een kind uit de Plusklas hoeft niet alles te weten of te kunnen.
Aan de hand van resultaten en werkhouding in de groep bekijken leerkrachten, talentcoach en leerkracht Plusklas of een kind in aanmerking komt voor een plek in de Plusklas.
Op de Ark wordt wekelijks Engels gegeven in alle groepen. We gebruiken daarvoor de methode ‘Groove me’.
De groepen 1 en 2 krijgen Engelse les van hun eigen juf.
De groepen 3 t/m 8 krijgen Engelse les van de vakleerkracht. Tijdens de Engelse les gaat het in groep 1 t/m 4 vooral over spreken en luisteren. De woordenschat wordt uitgebreid d.m.v. spelletjes en liedjes en gesprekjes.
Vanaf groep 5 werken de leerlingen ook met een werkboek. De les begint met een bekende popsong. De les gaat verder over het thema, de zanger(es) en het liedje. Spreken en luisteren blijft in alle groepen erg belangrijk. De groepen 5 t/m 8 krijgen ook schriftelijke en mondelinge toetsen.
Naast de wekelijkse Engelse les bestaat er ook een Challenge Group English (CGE). Leerlingen die hoge resultaten halen en ook graag meer uitdaging willen, kunnen worden uitgenodigd voor deze Challenge Group English. Tijdens deze lessen wordt uitsluitend Engels gesproken
Is er bij uw kind sprake van een taalontwikkelingsstoornis (TOS)? De Ark heeft veel ervaring en expertise in het begeleiden van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Er is een nauwe samenwerking met de ambulante dienst Auris.
Wanneer er bij uw kind, voorafgaand aan of tijdens de schoolloopbaan, een taalontwikkelingsstoornis is vastgesteld, kan uw kind in aanmerking komen voor extra begeleiding op taalgebied. Hoe vaak en intensief dit zal zijn, is afhankelijk van het arrangement dat na onderzoek bij uw kind is vastgesteld.
Een kind met TOS kan grote moeite hebben met praten of het begrijpen van taal. De taal- en spraakontwikkeling verloopt hierdoor anders dan bij leeftijdsgenoten. Dit is niet hetzelfde als een taalachterstand. Dit kan ontstaan als een kind zijn moedertaal weinig hoort of spreekt. Door meer taalaanbod, haalt het kind de achterstand vaak weer in. Bij een taalontwikkelingsstoornis is er meer aan de hand. Alleen meer aanbod helpt dan niet. Wij verzorgen in dit geval een gespecialiseerd aanbod, naast het reguliere schoolaanbod.
En dan moeten de kinderen óók nog Leren leren? Dit is een veel gehoorde grap die gemaakt wordt, als we het hebben over Leren leren.
Het zal jullie wellicht nieuw in de oren klinken, maar ook jullie als ouders hebben hier vroeger mee te maken gehad. Onbewust gebeurt er op dit vlak namelijk genoeg. Door Leren leren specifiek in ons onderwijs op te nemen, zullen de kinderen vaardiger en bewuster worden van hun eigen Leren leren.
Bij Leren leren gaat het namelijk om het begeleiden van kinderen in hun ontwikkeling, als voorbereiding op de volgende stappen in hun leven.
Over welke ontwikkelingsgebieden hebben we het hier dan? De kinderen leren toch al taal, rekenen, spelling etc. Bij Leren leren gaat het om de ontwikkeling van vaardigheden. We leren de kinderen bijvoorbeeld zelfstandig te werken, taakaanpak te structureren, mate van aandacht te reguleren, samen te werken en te reflecteren. We maken het leren van deze vaardigheden inzichtelijk voor de kinderen en zij nemen hier zelf verantwoordelijkheid in. Zo worden de kinderen meer zelfbewust en zullen de leerkrachten de kinderen helpen in hun eigen ontwikkelingsproces. Er is een speciale coördinator om de leerlingen en de leerkrachten te ondersteunen en te begeleiden.
Ons uitgangspunt is een veilige school.
Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen zich veilig voelen op school. Veiligheid is een belangrijke voorwaarde om tot leren te komen. Duidelijke regels en hoe we met elkaar omgaan zijn voorwaarde om tot deze veiligheid te komen. Om de kinderen deze omgangsvormen te leren volgen wij de Kanjermethode. Hierin wordt kinderen geleerd respectvol te zijn en grenzen te stellen.
Kanjerregels
De Kanjerregels zijn:
- We vertrouwen elkaar.
- We helpen elkaar.
- Niemand speelt de baas.
- Niemand doet zielig.
- Niemand lacht uit.
De Kanjertraining leert kinderen reflecteren op hun eigen gedrag en laat kinderen inzien wat het gevolg van dit gedrag is. Zo leren kinderen aan de hand van voorbeelden en door gesprekken met ze aan te gaan hoe ze hun gedrag kunnen veranderen.
Iedere week een kanjerles.
Elke week wordt er in alle groepen een Kanjerles gegeven. Deze lessen staan in het teken van samenwerken, vertrouwen en omgang met elkaar. In de lagere groepen gebeurt dit aan de hand van verhalen van het jongetje Max, in de hogere groepen door middel van gesprek en vertrouwensoefeningen. Ook het onderdeel burgerschap zit verweven in de lessen.
Op school spreken we de Kanjertaal.
Alle leerkrachten zijn bevoegd om de Kanjerlessen te geven. Daarom spreken we niet alleen tijdens de lessen de kanjertaal, maar hanteren wij de uitgangspunten van de Kanjertaal door de hele school. Dit is duidelijk voor kinderen en geeft veiligheid en vertrouwen.
Leerlingvolgsysteem.
Wij vinden het belangrijk om niet alleen de cognitieve kennis van het kind te toetsen, maar ook hoe de sociale - emotionele ontwikkeling. De hogere groepen vullen 2 x per jaar een vragenlijst over hun welbevinden in. Vanaf groep 3 vullen de kinderen ook een sociogram in. Dit geeft de leerkracht inzicht in de onderlinge vriendschappen in de groep.
Meer informatie over de Kanjertraining.
Meer informatie over de Kanjertraining kunt u vinden op de website: www.kanjertraining.nl
Er is ook een boek speciaal voor ouders. Dit boek kunt u van school lenen. Verder kunt u met uw vragen of opmerkingen terecht bij de Kanjercoördinator van de school.
Leerlingenzorg
Ouders, leerlingen en de school zijn samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de leerling. We vinden daarom de samenwerking met ouders heel belangrijk. In de eerste weken van ieder nieuw schooljaar is er een startgesprek, waarbij wederzijdse verwachtingen met elkaar worden besproken. Hierop volgend wordt er een gesprekkencyclus op maat afgesproken. De leerkracht is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders.
De Intern Begeleiders zorgen er samen met leerkrachten en de ouders voor, dat elk kind zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen. Dit houdt in dat de intern begeleider:
- De zorgstructuur bewaakt binnen de school in samenwerking met de directie.
- Het leerlingvolgsysteem bewaakt, waarin vorderingen en ontwikkelingen op het gebied van lezen, rekenen, spelling en de sociaal-emotionele ontwikkeling van ieder kind zijn geregistreerd.
- Regelmatig besprekingen heeft met elke groepsleerkracht over de groep en de individuele leerlingen.
- Bij grotere ondersteuningsvragen aanwezig kan zijn bij oudergesprekken.
- Probeert samen met de groepsleerkracht oplossingen te vinden voor problemen die zich voordoen en hierin een coachende rol heeft.
- Contacten onderhoudt met alle intern begeleiders binnen het Samenwerkingsverband (Profi Pendi) en binnen de scholenstichting van Trinamiek, met de school voor speciaal basisonderwijs, de schoolarts, het Jeugdteam en andere hulpverlenende instanties.
Samenwerkingsverband
Wanneer wij op school handelingsverlegen zijn, vragen wij externe hulp/ondersteuning. Dit kan resulteren in een onderzoek of observatie door een deskundige. Hiervoor is het nodig dat de school, samen met ouders en een deskundige van het samenwerkingsverband (SWV), vooraf een gesprek voert om de hulpvraag duidelijk te stellen. Dit heet een multidisciplinair overleg (MDO). De ondersteuning kan op verschillende manieren en door verschillende mensen geboden worden (bijvoorbeeld door een ondersteuner vanuit de stichting Trinamiek).
Wij vallen onder het samenwerkingsverband Profi Pendi. Meer informatie kunt u vinden op www.profipendi.nl en in onze schoolgids.
Een prachtig, levendige schoolbieb, duo boeken in de groepen 4 t/m 8, taal, spelling en (begrijpend) leesmethodes die worden ingezet en aangepast n.a.v. de laatste ontwikkelingen. Taal is altijd in ontwikkeling en daar gaan we als school voortdurend in mee.
Op de Ark hebben we twee gediplomeerde taal/leescoördinatoren. Zij vervullen een rol bij het ontwikkelen en uitvoeren van het taal/leesbeleid. Deze coördinatoren op de Ark zijn beiden ook groepsleerkracht en weten dus ook wat er in de groepen speelt. Samen met collega’s bekijken ze welke hulpvragen er binnen het team spelen van groep 1 t/m 8. Hier wordt ondersteuning op afgestemd.
De taal/leescoördinator is iemand die inhoudelijke deskundigheid ontwikkeld heeft op het gebied van taal/leesonderwijs. Zij werken samen met de intern begeleiders van onze school. Stichtingsbreed wordt er deelgenomen aan kenniskringen waardoor er hulpvragen uitgewisseld kunnen worden en nieuwe inzichten verworven worden. De taal/leescoördinatoren zorgen ervoor dat alle verbeteringen en veranderingen op taal/lees gebied een duurzaam effect hebben. Wat is ingevoerd, wordt bijgehouden en verzorgd. Ook in nieuwe periodes waar andere veranderingen centraal komen te staan. Op deze manier ondersteunen ze het team op het gebied van taal en lezen en houden ze de doorlopende lijn in de gaten.
De rekencoördinator zorgt er voor dat het het schoolteam scholing krijgt in passend rekenonderwijs en preventie van rekenproblemen. De kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs wordt bewaakt en de coördinator is een vraagbaak voor collega’s op het gebied van rekenonderwijs.
De rekencoördinator is daarnaast ook een voortrekker in het organiseren van activiteiten om het rekenonderwijs levend te houden in de school, zoals het organiseren van de Grote Rekendag of een andere rekenkundige activiteit.
Op de Ark werken de leerkrachten en het andere personeel, samen met elkaar om het beste onderwijs te kunnen realiseren in de groepen. Als collega’s werken we samen aan een veilige en optimale leer- en leefomgeving binnen de groepen. De gedragscoördinatoren kunnen daaraan bijdragen. De gedragsspecialisten brengen een bezoek aan de klassen kijken met de leerkracht mee naar bepaalde situaties. Dit kunnen situaties zijn die waarin een bepaalde les centraal staat of gedragingen van leerlingen of het gedrag van een enkele leerling centraal staat. Daarover gaan we in gesprek en verdiepen ons in de huidige situatie en zoeken naar mogelijke aanpassingen om veranderingen teweeg te brengen. Dit is een voorbeeld van hoe wij ons door blijven ontwikkelen, het onderwijs steeds weer optimaliseren passend bij verschillende situaties.
Buiten het dagelijkse lesprogramma in de klas, zijn er natuurlijk ook activiteiten en feesten, die op school gevierd worden. Denk aan Kerstmis, Sinterklaas, Pasen, carnaval, maar ook kinderboekenweek, schoolreisjes, themafeesten en sportdagen.
Deze activiteiten worden op onze school georganiseerd door OR-leden en een commissie van leerkrachten in wisselende samenstellingen, gecoördineerd door een Eventcoördinator. Natuurlijk kunnen we niet zonder de hulp van jullie, de ouders. Door de inzet van ouders kunnen veel activiteiten leuker en grootser worden aangepakt. En hoe leuk is het niet als je vader en moeder een keer op school komt helpen!
Aan het begin van het schooljaar komt er een moment dat ouders zich kunnen inschrijven voor activiteiten: schoonmaakavonden, schoolreisje, bibliotheek, luizenpluizen, themafeesten, etc. Informatie hieromtrent volgt via Arktueel, de leerkracht of de OR. Wanneer u zich heeft ingeschreven voor een onderdeel, dat plaatsvindt gedurende het schooljaar, wordt u vanzelf benaderd.
Kunst en cultuur neemt bij ons op school een belangrijke plaats. Als school nemen wij deel aan het kunst en cultuurprogramma van Kunst Centraal. Door middel van verschillende projecten maken de kinderen kennis met verschillende disciplines van kunst. Dit wordt vaak afgesloten met een voorstelling of een tentoonstelling die de kinderen dan bezoeken. Daarnaast is er ook aandacht voor het cultureel erfgoed bij ons in de regio, met name in IJsselstein.
Ook wordt het creatieve aanbod aan de kinderen vormgegeven door middel van een circuit. Verschillende leerkrachten hebben een 3-jarige opleiding gehad op hun vakgebied. Denk daarbij aan muziek, beeldende vormgeving, dans en audio-visueel. In het ontdeklab verbinden we techniek en creativiteit met elkaar. In het beeldend lokaal ontwikkelen we het creatief proces van de kinderen. Het proces is daarbij belangrijker dan het eindresultaat.