Onze ambitie
Wie zijn wij en waar staan we voor?
Basisschool De Ark in de wijk Zenderpark te IJsselstein staat voor een fijne, gezellige school waar goed onderwijs wordt gegeven.
Vanuit verantwoordelijkheid en betrokkenheid voor elkaar geven we in vertrouwen ontwikkeling met plezier vorm
Op De Ark geloven we dat de ontwikkeling van individuele leerlingen begint met het nemen van eigen verantwoordelijkheid van alle betrokkenen. We leren kinderen dat je verantwoordelijk bent voor je jezelf en je leerproces, maar ook voor anderen en je omgeving.
Vertrouwen staat aan de basis voor het nemen van verantwoordelijkheid. Dit vertrouwen ontstaat door betrokkenheid te tonen in elkaars zienswijze en leefwereld. Op De Ark kun je zijn wie je bent en daar heeft iedereen respect voor. Het resultaat is dat de kinderen met plezier naar school gaan en zich ontwikkelen tot sterke persoonlijkheden die vol vertrouwen hun toekomst tegemoet zien.
Verantwoordelijk
Leerlingen krijgen in toenemende mate verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces. Leerkrachten werken hierbij vanuit leerdoelen en stellen o.a. samen met de leerlingen succescriteria op, zodat leerlingen weten waar ze staan in hun leerproces en wanneer ze succesvol zijn. Ook leren ze samen verantwoordelijk te zijn en elkaar te helpen waar dit mogelijk is. Leren leren en werken aan executieve vaardigheden zijn hier een essentieel onderdeel van.
Het team draagt met de ouders een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van hun kind. Samen met de ouders maken we bij de start van elk schooljaar afspraken om elkaar op de hoogte te houden van de ontwikkeling van hun kinderen. Ouders zijn tevens verantwoordelijk voor elkaar en de onderlinge contacten tussen ouders.
Vertrouwen
Als school die de Kanjermethode gebruikt om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen te vormen, staat vertrouwen centraal. Leerlingen, ouders en leerkrachten vertrouwen elkaar en hebben er vertrouwen in dat iedereen het goede doet op het goede moment. Ook is het vertrouwen in jezelf belangrijk en dit wordt onder andere gestimuleerd door het voeren van kringgesprekken, kleine presentaties, reflecteren op gedrag en werk. Als school communiceren we open en transparant over de ontwikkeling van de kinderen en het beleid van de school.
Ontwikkeling
Leerkrachten ontwikkelen zich in leerteams, waarbij in toenemende mate wetenschappelijke inzichten de basis zijn van ons pedagogisch en didactisch handelen. Welke aanpak heeft impact op het leren van de kinderen?
Leerlingen krijgen steeds meer inzicht in hun eigen ontwikkeling en de daarop volgende stap. Waar sta ik? Waar ga ik naartoe? En met welke stappen en succescriteria kan ik dit bereiken? We richten ons op de cognitieve, sociaal-emotionele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling. Bij jezelf ontwikkelen hoort fouten maken. Het maken van fouten wordt zowel door leerkrachten als leerlingen geaccepteerd als onderdeel van het leerproces.
Betrokkenheid
Betrokkenheid en belangstelling in de ander is een belangrijke basis om emotioneel betrokken te raken bij school en de ontwikkeling van de leerlingen. Met deze basis is er ruimte om zo optimaal mogelijk onderwijs te bieden. Dit geldt voor de betrokkenheid bij zowel de kinderen, het team als de ouders.
Binnen het team is er veel overleg en collegiale consultatie zodat het team van elkaar leert en samenwerkt om met elkaar te zorgen voor goed onderwijs en een goede sfeer.
De school werkt graag samen met ouders en stimuleert de betrokkenheid van onze ouders. We hechten waarde aan de samenwerking met MR en OR.
We laten de leerlingen betrokkenheid bij elkaar ervaren door coöperatief en samenwerkend te leren. We werken op individueel en groepsniveau met maatjes. Sociale contacten zijn belangrijk om de betrokkenheid bij elkaar te vergroten. Vanaf groep 5 neemt van elke groep een leerling deel aan de leerlingenraad. De vertegenwoordiger van elke klas neemt voor een vergadering en na een vergadering met zijn groepsgenoten de bespreekpunten door, zodat ook hier weer een brede betrokkenheid ontstaat.
Plezier
Plezier voelen komt voort uit het beleven van de drie basisvoorwaarden: competentie, autonomie en relatie. Als kinderen zich op school prettig voelen, komen ze tot optimaal leren. Wij zorgen met elkaar voor een open en goede sfeer, het volgen van de Kanjertraining draagt hieraan bij. Daarnaast is er ook ruimte voor eigen inbreng van zowel leerkrachten als kinderen. En er zijn lessen en activiteiten die het groepsgevoel versterken. Op deze manier is het hebben van plezier op school het vliegwiel voor verdere ontwikkeling.