Groep 1/2
Als je 4 jaar bent geworden, dan mag je iedere dag naar school komen. We kunnen ons voorstellen dat je dan al nieuwsgierig bent naar jouw juf of meester en naar de klasgenoten! Misschien zijn er al kinderen die je kent uit de buurt of van een kinderdagverblijf. Natuurlijk wil je ook graag weten wat er allemaal op school te doen is, waar je mee mag spelen en werken, binnen en buiten! Daarom hebben we hieronder wat informatie voor jullie ouders, zodat zij ook alvast weten hoe wij werken op de Ark.
Bij ons op school hebben wij de groepen 1 en 2 gecombineerd, wat betekent dat de leeftijden in een klas variëren van 4 tot 6 jaar. Hierdoor kunnen de ontwikkelingsniveaus uiteen lopen. Dit is zowel op cognitief-, motorisch-, als op sociaal-emotioneel gebied. Tijdens activiteiten wordt hier door de leerkracht op ingespeeld. De kinderen leren door de samenstelling van de groep echter niet alleen van de leerkracht, maar ook van elkaar; een vierjarige kan iets van een zesjarige leren, maar zeker ook andersom.
De kinderen hebben in de groepen 1-2 wekelijks een taak in de klas. Zij helpen bijvoorbeeld de kasten te controleren na het werken, de kaartjes op te ruimen van het kiesbord, de materialen uit de schuur te halen tijdens het buitenspelen enz. Op die manier willen we de kinderen leren om te gaan met verantwoordelijkheid en zorg te dragen voor de omgeving.
Bij de groepen 1-2 wordt veelal aan de hand van thema’s gewerkt, zoals bijvoorbeeld de seizoenen, feestdagen, beroepen of voeding. Kring-, gym- en knutselactiviteiten worden dan zoveel mogelijk aan dat thema aangepast. Het spel is hierin erg belangrijk. Jonge kinderen leren door het naspelen van de wereld om zich heen. Het spel is belangrijk voor hun emotionele, sociale en intellectuele ontwikkeling!
Wij zijn een gecertificeerde Kanjerschool. Als school werken we sinds een aantal jaar met de Kanjertraining. Dit is een methode voor de sociaal-emotionele vorming van het kind. Deze aanpak sluit aan bij de doelstellingen van het onderwijs en de belevingswereld van het kind. Daarnaast blijkt dat de Kanjertraining algemene opvoedingsnormen ondersteunt. Het belangrijkste doel van deze aanpak is dat het kind positief over zichzelf en over de ander denkt. Kanjertraining is er om kinderen handvatten te geven in sociale situaties. Tijdens de kanjertrainingen leren kinderen naar zichzelf kijken en naar elkaar op een positieve en respectvolle manier. De aanpak van de Kanjertraining is op de mens gericht. “Wees jezelf en doe de dingen die bij je horen.”
Groove.me is een lesmethode Engels voor groep 1 t/m 8, waarbij muziek de basis is van alle lessen. Met Groove.me in groep 1-2 leren kinderen Engels met Bobo, de rockster. Het Engels wordt thematisch aangeboden door middel van liedjes (allemaal gezongen door Bobo), verhalen met plaatjes, praatplaten, flashcards, spelletjes en er worden korte gesprekjes geoefend (voor wie dat al wil en durft).
Bij de groepen 1-2 wordt het ontwikkelingsvolgsysteem ‘Kijk!’ gebruikt. De leerkracht observeert het kind gedurende het hele schooljaar en registreert de observatiegegevens in het systeem. Op die manier kunnen wij zien of de kinderen zich op, onder of boven niveau ontwikkelen en in welk tempo.