Groep 4
In groep 3 ging je kind al van losse woorden naar korte zinnetjes, maar nu krijgt het langere zinnen te lezen. De boekjes worden moeilijker. Hadden de boeken in groep 3 nog vooral woorden met één lettergreep, nu zijn de woorden en zinnen langer. Bij rekenen worden de getallen groter en maken de kinderen kennis met het vermenigvuldigen. Daarnaast kijken we goed om ons heen in de wereld om te ontdekken wat er allemaal te zien is!
We werken niet meer alleen uit werkboeken, maar we gaan ook zelf opdrachten maken in een schrift. Ook gaan we ons verder ontwikkelen op het gebied leren leren. De kinderen kunnen aan het eind van groep 4 al een half uur zelfstandig werken, waarin ze meerdere taken achter elkaar plannen en goed doorzetten als ze een opdracht moeilijk of een beetje eng vinden.
In groep 4 houden we een meeneemkring waarin kinderen voor de klas vertellen over een zelfgekozen onderwerp. Best spannend natuurlijk, maar ook heel leuk!
De kinderen leren langere en moeilijkere woorden lezen. Ook komt nu de nadruk te liggen op het mooi op toon lezen. Iedere dag lezen de kinderen uit een leesboek. Dit boek sluit aan bij hun leesniveau. Daarnaast gebruiken wij een leesmethode. Hierbij draait het om veel leeskilometers maken. Dit doen we klassikaal, maar ook in tweetallen of kleine groepjes. Zo leren de kinderen van en met elkaar. Ook is het belangrijk om thuis regelmatig samen te lezen.
In groep 4 gaan de kinderen leren optellen -en aftrekken tot en met 100.
Dit zijn de onderwerpen die aan bod komen:
- Het rekenen over het tiental. Als hulpmiddel gebruiken we hierbij de getallenlijn, om het visueel te maken.
- Lengte, gewicht en inhoud.
- Klokkijken, analoog en digitaal. Hierbij leren de kinderen hele en halve uren (analoog en digitaal) en de kwartieren (alleen analoog).
- Tafels van 1, 2, 3, 4, 5 en 10. Hiervoor kunnen de kinderen aan het eind van het schooljaar een tafeldiploma halen. Door binnen een bepaalde tijd de sommen geautomatiseerd te hebben.
- Het rekenen met geld krijgt in groep 4 een vervolg.
We leren aan de hand van spellingcategorieën hoe je woorden schrijft.
Hierbij draait het uiteraard om de Nederlandse taal en de uitbreiding van de woordenschat. Datzelfde doen we in het Engels.
In groep 4 leren de kinderen alle hoofdletters schrijven. Halverwege het jaar leren de kinderen met een vulpen te schrijven.
Nu de kinderen al kunnen lezen, kan er een start gemaakt worden met begrijpend lezen. Rond de voorjaarsvakantie starten we hier mee. De teksten gaan over een actueel onderwerp, vaak ondersteund door een filmpje. We lezen samen de tekst en maken de bijbehorende opdrachten.
In het werkboek worden Meander (aardrijkskunde), Brandaan (geschiedenis) en Naut (natuur) geïntroduceerd. Alle 3 de kennisgebieden komen zo aan bod. Op deze manier wordt de wereld van de kinderen ineens een stuk groter!
Wat groep 4 speciaal maakt is dat we gaan schoolzwemmen. Dit start halverwege het schooljaar en komt in plaats van één keer bewegingsonderwijs. Met de bus gaan we naar het zwembad. Het eerste half jaar gymmen we twee keer per week.
Via de kanjertraining leren de kinderen in groep 4 steeds beter hun eigen grenzen aan te geven en en respect te hebben voor de grenzen die een ander kind stelt. Hoe je op de beste manier met elkaar kunt samenwerken vormt ook een belangrijk onderdeel van de kanjerlessen in groep 4.
Zoals je leest wordt groep 4 een jaar waarin kinderen een grote ontwikkeling doormaken. Dit gebeurt op een speelse, uitdagende en interactieve manier.